Piraterij

    Henri Koppen
    By Henri Koppen

    Ik wil wat gedachten delen over piraterij. Ofwel het downloaden van auteurrechtelijk beschermt materiaal zoals muziek, films en boeken.

    Vrijwel iedereen, zeg meer dan 90%, van de mensen die ik ken heeft muziek en films die niet in de winkel zijn gekocht, of waarvoor niet is betaald. Zij hebben daar geen moreel bezwaar tegen en ik ook niet. Wat is dan de norm? Dat het verboden moet zijn/worden? Dat zou vreemd zijn als zo’n grote meerderheid zich hieraan dan schuldig maakt.

    Door diverse beveiligingen ben ik niet vrij om het door mij aangeschafte product overal te gebruiken en op ieder apparaat. Ik heb zelfs een spelletje op mijn computer (Battlefield 3) welke ik niet kan spelen zonder internetverbinding. Wat als het bedrijf er over vijf jaar mee stopt? Dan kan ik het spel niet meer spelen. Heb je wel eens garantie geclaimd als een spelletjesdisc het niet meer doet?

    De wereld is veranderd. Door Spotify tien euro per maand te betalen kan ik naar veel muziek luisteren. CD’s hebben nog steeds dezelfde prijs als vijftien jaar geleden. De muziek industrie zelf heeft nagenoeg niets ondernomen om mee te gaan met de tijd. Pas als er bijna geen keuze meer was gingen ze overstag en dan vaak nog onder protest.

    In Amerika wordt een redelijk onnozele moeder gedwongen meer dan 100.000 dollar schadevergoeding te betalen voor het beschikbaar stellen van 24 liedjes op het internet. Met een beetje inleving snap je wat een impact dit op haar leven heeft terwijl zij slechts één is tussen honderden miljoenen mensen die hetzelfde hebben gedaan.

    Kort geleden werden mensen gearresteerd in Nieuw Zeeland op last van de FBI uit de VS. Ook het FIOD heeft bij een Nederlands bedrijf servers in beslag genomen van dit bedrijf op last van de FBI terwijl er niet eens een officiële aanklacht is. Niet alleen de beweegredenen van diverse partijen zijn dubieus, er zat een daadwerkelijk complot achter en miljoenen mensen hebben last en schade ondervonden.

    De muziek en filmindustrie claimen honderden miljoenen schade die zij leiden ten gevolgen van piraterij, enig onderzoek en bewijs ontbreken. Ik heb ze niet kunnen vinden. Ik heb in het verleden een aantal keren een e-mail gestuurd met wat vragen zonder beschuldiging naar diverse partijen waaronder de RIAA. Nog nooit heb ik zelfs maar een bevestiging gehad voor het versturen van de e-mail.

    De centrale vraag die je kunt stellen is: Verliest een maatschappij geld als ik een film download en kijk? Had ik de film ook gekeken als ik ervoor moest betalen? Maar er zijn ook andere alternatieven om films te kijken zonder dat de industrie hier enige inkomsten uit haalt. Ik kan een film lenen van de buurman, ik kan een DVD 2e hands kopen op Marktplaats. Veel films zijn te lenen in de bibliotheek. Er is een trend waarin de industrie ook deze methoden wil beperken. Met andere woorden, de industrie onderneemt zelf zeer weinig actie om de klant nu eens centraal te stellen.

    Er zijn ook andere dingen die ik vreemd vind. Waarom kan iemand in de VS van 10 dollar (8 euro) onbeperkt films kijken terwijl ik er hier vijf of zes euro per film moet betalen?

    Daarnaast zie ik de mogelijkheden tot downloaden ook als een verkapte subsidie voor mensen die het minder breed hebben. Zij hebben zodoende ook toegang tot entertainment. Okee, dit is een zwak argument, maar ik las hem in de reactie op een artikel op Webwereld en vind hem niet eens zo slecht en in de lijn dat downloaden niet anderzijds tot inkomsten van de industrie heeft geleid.

    Dan zijn er nog de artiesten zelf. Vaak is het downloaden niet de vijand van de muzikant. Onbekendheid is veel bedreigender en geldt voor een veel grotere groep dan de groep die zijn geld verdiend uit de verkoop van muziekmedia. Doordat materiaal gemakkelijker te beluisteren is de drempel om nieuwe muziek te ontdekken veel lager geworden. Hiermee wordt de totale muziekindustrie alleen maar groter. Daarnaast is de directe verkoop van muziek maar één onderdeel en verdiend de muzikant er zelf niet bijzonder veel aan. De producten om de muziek zelf heen zoals concerten brengt –in ieder geval in Nederland- veel meer inkomsten.

    Er zijn dus maar weinig argumenten die voor de muziekindustrie spreken en deze gaan min of meer ook op voor de filmindustrie en bijvoorbeeld de wereld van schrijvers.

    Het is een feit dat de wereld veranderd en dat er een digitale revolutie heeft plaatsgevonden. De modellen van één product voor een hoge prijs verkopen lijken alleen nog maar te bestaan door al deze beschermmethoden die de industrie toepast, maar dit wordt steeds minder houdbaar. Toch zie ik nog nauwelijks initiatieven vanuit de industrie zelf.

    Ik heb de wijsheid niet in pacht, maar zoals ik in het begin schreef, kijk naar wat de mensen willen, naar wat de feitelijke norm is, zij zijn uiteindelijk de basis. Ook voor wat legaal en illegaal zou moeten zijn. De schimmige politiek die bedreven wordt met voorstellen zoals SOPA, PIPA, ACTA waarbij totaal niet transparant is wie dit nu wil en hoe zit zo bepaald is, lijkt mij gewoon slecht.  De drang om dit soort voorstellen te maken is naar mijn mening gedreven door de lobby van de industrie. Zo’n lobby tot de wortel volgen zal naar mijn mening veel corruptie blootleggen.

    Als laatste zou ik toe willen voegen dat piraterij niet uit te roeien is. Bij elke poging ontstaan er nieuwe initiatieven die alleen maar beter worden. Het zou geweldig zijn als de industrie eens een keer wat adaptief vermogen kreeg. Daar zouden ze nog heel rijk van kunnen worden…..




    Original: http://www.henrikoppen.nl/2012/01/piraterij.html
    By: Henri Koppen
    Posted: January 28, 2012, 9:25 am

    Henri Koppen

    Henri Koppen

    Cloud Computing Professional
    Full description

    Do you hear a lot about cloud computing but do you have solid understanding what it can do for you? Do you have a problem and you think that cloud computing might be part of the solution? Perhaps I...